září
- promýšlení volby oboru – pomůže www.job-tip.cz – podle toho včas promyslet, z jakého volitelného předmětu budete skládat maturitu – důkladně si zjistit, jaké znalosti se u daného předmětu vyžadují (u zdravotnického lycea)
- využít adresáře a veletrhy – možná zjistíte, že existuje obor, o kterém jste nevěděli nebo objevíte, že se pro vás hodí obor, na který byste sami nepomysleli – www.vysokeskoly.cz, www.vysokeskoly.com, www.fakulta.cz, www.vzdelani.cz, www.vejska.cz atd. atd. atd.
- sehnat si informace o přípravných kurzech přímo na VŠ nebo ve vzdělávacích agenturách (Sokrates, Tutor, AZ SMART)
říjen
- v říjnu vycházejí Učitelské noviny s uměleckými VŠ
- vyhlášení témat odborných maturitních prací (u zdravotnického lycea)
- hledat informace o podmínkách přijetí na VŠ – jaké požadavky škola má, jakou podobu mají přijímací zkoušky, kolik se minulý rok hlásilo uchazečů a kolik bylo přijato
listopad
- Gaudeamus Brno – veletrh terciárního vzdělávání – největší v ČR – www.gaudeamus.cz
- podávání přihlášek na umělecké VŠ (včetně architektury)
- vycházejí Učitelské noviny se seznamem a informacemi o VŠ a VOŠ
- začínají DOD (dny otevřených dveří) na VŠ – běžte si pro informace rovnou ke zdroji
- přihlášení k maturitní zkoušce + přihlášení tématu odb. mat. práce (u ZL)
- pusťte se naplno do učení – již byste měli mít vše naplno rozmyšlené – stanovený plán, kdy se co budu učit a z čeho (vlastní poznámky, učebnice, materiály od starších spolužáků, materiály z internetu, vlastní vypracování maturitních otázek apod.)
prosinec
- běží DOD
- 1. termín národních srovnávacích zkoušek (NSZ)
- učte se celistvě – nesnažte se hned naučit vše dopodrobna – ze začátku je důležitější zvládnout nejdůležitější body každé otázky, na které můžete později nabalovat další poznatky
- respektujte svou paměť – člověk nejvíce zapomíná v prvních hodinách a dnech po naučení – látku si proto po kratších intervalech pravidelně opakujte, než se vám v paměti ustálí
- raději více než méně – protože si nikdy nebudete pamatovat vše, co se učíte, snažte se učit vždy o trošku více, než si myslíte, že využijete
- motivujte se – prvotní zápal do studia je pryč a teď pro vás příprava na maturitu není nic než dřina? Naplánujte si odměnu za její zvládnutí nebo i dílčí odměny při splnění měsíční nálože učiva
leden
- běží DOD – v lednu a únoru jich je nejvíce
- Gaudeamus Praha - veletrh terciárního vzdělávání – www.gaudeamus.cz – ideálně už ve 3. ročníku
- talentové zkoušky na umělecké VŠ
- důkladně si prostudujte obsah přijímacích zkoušek: podmínky pro přijetí a náplň zkoušek je dobré si zjistit ještě před podáním přihlášky. Měli byste mít přesnou představu o tom, jakou formu zkouška má (písemná, ústní, kombinace obojího, praktická zkouška apod.) a jaké schopnosti a znalosti se po vás budou vyžadovat – stejně jako u maturity pomůže, pokud znáte někoho, kdo přijímacími zkouškami na daný obor prošel – osobně nebo přes sociální sítě
únor
- běží DOD – v lednu a únoru jich je nejvíce
- 28. únor – nejčastější termín k podání přihlášek na VŠ
- 2. termín NSZ
- opatřete si materiály pro přípravu na přijímací zkoušky – sežeňte si publikace a vzorové testy. Zvláště na žádaných oborech školy testují znalosti, které rámec střední školy překračují a učit se je budete v 1. ročníku. Vedle speciálních přípravných publikací tak nemusí být od věci ani základní skripta oboru nebo výpisky z hlavních předmětů od stávajících studentů třeba na www.seminarky.cz
- spojte přípravu se studiem na maturitu – ve své přípravě na maturitu se můžete důkladněji soustředit na témata, která je možné očekávat u přijímacích zkoušek
březen
- do konce března podání přihlášek na některé VŠ, např. TUL
- 3. termín NSZ
- pilujte, co už znáte – s koncem zimy se postupně snažte nejen o základní zvládnutí látky, ale při každém opakování dodávejte podrobnosti navíc
- doplňte, co vám chybí – pokud stále existují otázky a učivo, na které jste se zatím nepodívali, snažte se to co nejrychleji dohonit – platí samozřejmě i pro duben a květen!
- zkuste si maturitu doma – napište si společné testy podle zadání z minulých let nebo se nechte rodiči přezkoušet z vybraných otázek, jako byste seděli u pravé maturity
duben
- písemná práce z českého jazyka společné části maturity
- 4. a 5. termín NSZ
- snažte se o psychickou pohodu – zvládnutí učiva je pro úspěšné složení maturity nezbytné, ale není to vše. Důležité je také dobré duševní rozpoložení, které zabrání, aby se vám v klíčovém momentu vše vypařilo z hlavy
květen
- MATURITA!!!
- u maturity se uklidněte – k testu nebo před komisi zasedněte s pocitem, že jste svou přípravu zvládli dobře – pomůže vám to odhodit nejistotu a s klidnou hlavou předvést, co jste se naučili
- pokud to nevyšlo – nevěště hlavu – nejste jediní! – máte před sebou opravný termín
- pozvání k přijímacím zkouškám
- vyzkoušejte si testy nanečisto – školy často nabízejí ukázky z testů z minulých let, najdete je i na www.kampomaturite.cz
- díky nim získáte přesnější obraz o tom, jak jsou testy náročné a co je tedy všechno třeba znát, ale nepřekvapí vás pak ani formální stránka zkoušky
- 6. termín (poslední) NSZ
- do konce května podávání přihlášek na VOŠ
červen
- přijímací zkoušky na VŠ a VOŠ
- naplánujte si zkouškový den – dopředu si zjistěte, kde se přijímací zkoušky odehrávají a jak se tam včas dopravíte. Ujistěte se, že máte s sebou všechno potřebné, ať už je to pozvánka, občanský průkaz nebo dostatek psacích potřeb. Nenechte tyto technické maličkosti, aby vás v rozhodující čas znervóznily
- do 15 dnů zveřejní VŠ na internetu výsledky
- rozhodnutí o přijetí do 30 dnů
- Začněte inventurou. Mělo by vám zbývat už jenom opakování a pilování formy. Pokud ne, je na čase použít „strategii přežití“: pro každou otázku si ujasnit výhradně elementární znalosti a základní pojmy - tak byste mohli zkouškou projít. Hodnota známky bude ovšem záležet na tom, kolik dalších informací si vybavíte.
- Nikdy nedopusťte, že byste některou otázku vynechali při přípravě úplně - nikoho nebude zajímat, jestli jste vynechali jenom jednu nebo dvacet čtyři.
- Nejvíce jde práce od ruky dopoledne, zkuste to.
- Nezapomeňte při učení pít, jíst a odpočívat. Nejlepší je aktivní odpočinek na čerstvém vzduchu.
- Nezačínejte číst rozsáhlá díla světového realismu – máte-li mezeru v literatuře, zkuste si sehnat spíše film. Naopak dojem z chvilky poezie před spaním můžete zúročit příští týden s velkým efektem.
- Uklízejte ze svého pokoje (stolu) to, co už jste zopakovali. To, co máte ještě udělat udržujte odděleně - zmenšování hromady ke studiu a mizení restů je pro vaši pohodu velmi důležité!
- Sázejte spíše na logiku věcí než na pamětné učení. Chápete-li systém, podrobnosti můžete odvodit, domyslet.
- Udělejte si něčím radost jako odměnu za dobrou práci. Nenechte se znervóznit tím, že někdo jiný postupuje jinak nebo si pamatuje něco jiného než vy.
- Na poslední chvíli už s nikým své znalosti neporovnávejte – váš mozek funguje jinak a časté těkání z tématu na téma podle vzorce myšlení někoho jiného vás jenom zneklidní. Věřte, že to, co budete potřebovat u maturity, ve své hlavě včas objevíte.
- Ujistěte se, že máte v pořádku všechny součásti oblečení, ať vás příští týden nezaskočí hloupá maličkost.
- Spočítejte si, kolik vám zbývá času a kolik maturitních témat k prostudování. Vypočítejte si, kolik otázek je třeba udělat za týden (jiný úsek) tak, abyste vše stihli.
- Buďte realisté - za jeden den se dá zvládnout jen omezené množství látky, takže si sestavte plán a držte se ho. Plán si udělejte písemně a barevně si v něm označte to, co jste již udělali - bude pro vás povzbudivé vidět, že látky ubývá.
- Jeden den v týdnu je vždy třeba odpočívat, úplně bez učení.
- Pamatujte, že chuti do studia bude s blížící se maturitou spíše ubývat a nervozity, která vás zpomalí, bude přibývat.
- Při vlastním učení střídejte předměty různého charakteru, nezačínejte tím nejtěžším, dejte si pro začátek povzbuzení v podobě oblíbeného předmětu, pak vám práce půjde více od ruky.
- Nebuďte od začátku perfekcionisté - nejdříve si ujasněte pro každou otázku to nejpodstatnější tak, aby se vám nemohlo stát, že vám bude chybět nějaká elementární znalost. Pak je teprve čas doplňovat to podstatné podrobnějšími informacemi.
- Nehromaďte zbytečně velké množství papírů, na kterých máte otázky vypracované. Výsledkem by měla být jedna stránka podstatných informací, přehledně graficky vámi uspořádaných, s vyznačenými pojmy. Ostatní materiály založte do složky a používejte výhradně při přebytku času. Nezapomeňte, že cizí poznámky budou pravděpodobně uspořádány jinak, než vám to vyhovuje. Vytvářením vlastního přehledu otázky si také ujasňujete vztahy mezi údaji a pojmy.
- Jestliže v textu podtrháváte, neměl by počet podtržených výrazů přesáhnout 5 na stránce, jinak podtrhávání ztrácí na významu. Nemá také žádný význam, jestliže se k podtrhanému textu již nebudete vracet. Výpisky mají větší hodnotu.
- Neplýtvejte časem na promýšlení „zaručených“ způsobů, jak si vytáhnout to či nevytáhnout ono a skuhráním, že se to nedá stihnout.
- Budete překvapeni, kolik se toho dá naopak udělat v takto ušetřeném čase.
- Jestliže vám to vyhovuje, učte se se spolužákem, konzultujte a navzájem si vysvětlujte – to je nejlepší způsob jak zjistím, že to už umím. Bude-li vás ale více než dva, je velmi pravděpodobné, že učením strávíte méně času, než jste plánovali.
- Vyvarujte se chemických prostředků na zlepšení koncentrace nebo zvýšení pracovního tempa – útlum po jejich použití je obrovský a celkový efekt spíše záporný, i kdyby váš známý říkal pravý opak!